Spronken & Co Advocaten

06-04-2020
HorecaHuur: Transparantie & Loyaliteit

Het is vandaag 6 april 2020: de dag die eerder door Premier Rutte werd genoemd en die nu verlengd is naar 28 april 2020. Inmiddels zijn er vele vragen gesteld en vele (voorlopige) standpunten ingenomen door huurders en verhuurders. Uitstel van betaling/kwijtschelding van huurpenningen/een mix van beide varianten: We will look at it At The End of The Day zou een Ierse cliënt van mij zeggen:


1. Uitgangspunt is dat de huur van maart op 1 maart 2020 betaald zou moeten zijn: vanaf 15 maart is de horeca per direct vanaf 18.00 uur gesloten.
2. Kan de huurder betalen (liquiditeit) of zijn er voor april/mei 2020 geen of bescheiden middelen?
3. Kan de verhuurder uitstel/afstel lijden of is hij voor zijn inkomen afhankelijk van de huurpenningen en zijn er bankfinancieringen?
4. Betreft het een grote professionele verhuurder of een brouwerij?
5. Wat was het betalingsgedrag tot 1 maart 2020 en wat was de afname bij brouwerijgebonden panden ?
6. Hoe gaat het in 2020 verder lopen: zal er nog een (relatief) goede omzet gemaakt worden of niet?
7. De helft van de huur betalen en de andere helft opschorten en bijvoorbeeld per 1 juni bezien wat te doen: termijnbetaling/deels kwijtschelding.
8. Uiteindelijk wil een verhuurder geen leeg pand en een andere (goede) huurder vinden kost ook tijd.
9. Niemand weet nu hoe het zal verlopen en deze onzekerheid speelt een grote rol.
10. Is een gedeeltelijke/gefaseerde opening van de zaak een optie (met afstand tussen de tafels binnen en op terras/hoe te managen?)?
11. Mijn advies is transparant en loyaal te zijn met als insteek per geval een faire oplossing die recht doet aan die partijen.
12. Datzelfde geldt voor het horecapersoneel dat helpt bij poetsen en schilderen of beter thuis blijft als er niets te doen is.


Tot zover weer voor Vandaag: respecteer de afstandsregels en blijf gezond!