Spronken & Co Advocaten

01-03-2010
Verhaal van de maand februari 2010: Arbeidsrecht & horeca

Horecabedrijven - van groot tot klein - hebben personeel in dienst om hun onderneming adequaat te kunnen runnen. In de keuken staan de koks (vaak in allerlei soorten en maten) en de afwassers. In de zaak staan de obers, de serveersters, de kelners, de barmensen, de sommelier en bij de toiletten de toiletjuffrouw. Voor de deur de portiers. Horecapersoneel is in dienst voor bepaalde tijd, voor onbepaalde tijd, met een oproepcontract of een nul-urencontract. Rechtstreeks in dienst of via een payrollingbureau.

De horecabranche kent de horeca-cao die van toepassing is en die met de standaardovereenkomsten volgens die cao een belangrijke rol speelt in het horeca-arbeidsrecht.

Van belang is dat de horecaondernemer zijn arbeidsrechtelijke zaken goed op orde heeft en telkens secuur te werk gaat met het sluiten, verlengen en eindigen van de arbeidsovereenkomsten met het personeel. Er speelt zoveel meer: hoe ga je om met een ober die teveel drinkt: waarschuwen of wegwezen? Mag je camera´s plaatsen om te controleren dat de barman niet met zijn vingers in de kassa zit? Hoe is de contractuele relatie met de toiletjuffrouw ingericht: wat mag zij houden van de kwartjes op haar bordje? Wat is het fooienbeleid: wie deelt er mee in de fooien en op welke wijze? Wat gebeurt er als de (ingehuurde) portier te veel geweld gebruikt tegen een gast? Kan ik de keuken verpachten aan een zelfstandige kok en komt zijn personeel op mijn payroll als de pachtovereenkomst eindigt?

Een ober met een nul-urencontract werkt al maandenlang gemiddeld 20 uur per week : is er een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd voor 20 uur per week ontstaan? Mag de ondernemer deze werknemer gewoon niet meer oproepen als er een frictie tussen hen ontstaat? In de horeca wordt veel met flexibel personeel gewerkt, ambulanten is daarvoor de in de horeca veel gebruikte term.

Kan een ondernemer die alle fooien in zijn eigen zak stopt door de werknemers aangesproken worden? Ik heb er ooit een zware procedure over gevoerd.

Belangrijke en vaak ook interessante vragen die een klein belang hebben als het om slechts één werknemer gaat, maar die een groot belang kunnen worden als dezelfde vraag honderd personeelsleden betreft. Onlangs dronk ik met de eigenaar in een schitterend horecabedrijf waar 160 mensen werken een lekker kopje koffie en op de terugweg in de auto ontstond de basis voor dit verhaal en het idee voor groepen horecaondernemers een presentatie te houden over het arbeidsrecht in de horeca.

´s-Hertogenbosch, 28 februari 2010, Léon Spronken